عصب کشی

دندان درد یکی از آن دسته بیماری هایی که برای هیچکس قابل تحمل نیست. استفاده از اسپری، داروهای تسکین دهنده درد، شستشوی دهان با مواد ضدعفونی کننده و ... از جمله روش هایی است که هنگام درد دندان می‎توان با آن مقابله کرد. اما این روش ها همگی موقتی هستند و باید به دنبال روش بهتری بود. عصب کشی دندان یکی از جدیدترین روش ها برای مقابله با درد دندان است. این روش زمانی که دندانها به طور وسیعی پوسیده و خراب شده اند، قابل استفاده است. در این صورت دندان ابتدا با استفاده از ماده پرکننده ترمیم می‎شود و در صورتی که مشکل دیگری در دندان وجود داشته باشد، دندانپزشک آن را برطرف می‎کند.

زمانی که گفته می‎شود به عصب دندان رسیده، به این معناست که پوسیدگی دندان بیش از حد شده است و درد به قسمت عصب دندان رسیده که درد آن ضرباندار و غیرقابل تحمل است. همچنین زمانی که درد به قسمت عصب دندان می‎رسد، دندان ها به شدت حساس می‎شوند. حساسیت آن در مقابل مواد غذایی گرم و سرد آشکار می‎شود که بسیار آزاردهنده است و تنها با مصرف مسکن آرام می‎شود. علت درد دندان پس از عصب کشی می‎تواند ناشی از موارد زیر باشد:

• ترمیم دندان و یا بلند بودن پانسمان
  • فایل کردن دندان و التهاب انتهای ریشه
  • واکنش افزایش حساسیت به بعضی از مواد پر کننده ریشه

مراحل عصب کشی دندان

ابتدا دندانپزشک زیبایی دندانهای پوسیده را به طور کامل بررسی و از آنها عکس تهیه می‎کند. این کار تنها در چند دقیقه انجام می‎شود. رادیوگرافی از دندانهای پوسیده به منظور مشخص شدن، حدود ریشه و میزان پوسیدگی و وجود یا عدم وجود ضایعات دور ریشه است. در مرحله بعد دندانپزشک ، پوسیدگیها دندان را برداشته و حفره دسترسی به عصب دندان را ایجاد می‎کند و با کمک دستگاه اپکس فایندر و یا به کمک رادیوگرافی، طول ریشه دندان تعیین می‎شود. پاکسازی کانال دندان به کمک فایلهای دستی و یا روتاری و شستشوی کانالهای دندان نیز از دیگر مراحل عصب کشی دندان است.

در پایان
در پایان عصب کشی، کانال دسترسی به عصب خشک می‎شود. سپس دندانپزشک آن را با ماده گوتاپرکا پر می‎کند. تمامی مراحل عصب کشی دندان به وسیله دستگاه اپکس فایندر و فایلهای روتاری انجام می‎شود. این کار موجب افزایش کیفیت و سرعت کار و همچنین کاهش درد بعد از عصب کشی می‎شود.

نحوه عصب کشی دندان با لیزر

عصب کشی دندان می‎تواند از طریق مختلفی انجام شود. یکی از این روشها لیرز است که به عنوان جدیدترین روش های عصب کشی دندان محسوب می‎شود. در این روش یک لایه برجا مانده از دندان تمیز و سپس جای آن سائیده می‎شود تا محل رشد باکتری ها و محل عفونت دندان حذف شود. در مرحله بعد، ریشه دندان به طور کامل استریل می‎شود تا تمام باکتری ها از بین رود. در غیر اینصورت زمان تابش نور لیزر به دندان که فراتر از حضور باکتری ها در ریشه است، مشکل ساز می‎شود و ممکن است پس از درمان، درد دندان همچنان باقی بماند.
در زمان درمان نیز دندان بیمار با تزریق دارو کامل بی حس می‎شود تا میزان درد کم شود و دندانپزشک بتواند با تسلط کامل تر و بدون استرس درمان را آغاز کند. البته تفاوت آناتومیک در نحوه عصب کشی نقش زیادی دارد. در برخی از بیماران ممکن است درمان با سختی بیشتری انجام شود. پس از درمان نیز درد کاملا طبیعی است که با مصرف داروهای مسکن قابل رفع است

عصب کشی مجدد دندان

در برخی موارد دندان عصب کشی شده مجدد به عصب کشی نیاز پیدا می‎کند که علت آن می‎تواند یکی از موارد زیر باشد:

- در صورتی که عصب کشی اولیه موفق نباشد، مجدد باید عصب کشی شود.

- در برخی موارد نیز عصب کشی موفق است اما در اثر عدم مراقبت درست، دندان دچار عفونت می‎شود. در این صورت باید دندان دوباره عصب کشی گردد که جراحی پری اپیکال نیز با آن صورت می گیرد.

- زمانی که پوسیدگی ثانویه نیز در زیر دندان عصب کشی شده بوجود آمده و دندان باید روکش شود، عصب کشی مجدد دندان ضرورت پیدا می‎کند. زیرا ممکن است میکروب های موجود در پوسیدگی از طریق کانال ریشه به انتهای دندان برسد و به عفونت منجر شود.

عصب کشی دندان عفونی

در صورتی که دندانها به عفونت دچار شده باشند، منبع رشد باکتریهای بی هوازی بوده که برای لثه و فک خطرناک هستند. زیرا این باکتری ها مقاومت بالایی داشته و بدون اکسیژن تکثیر می شوند. در این شرایط دندانپزشک تمهیدات دیگری را در پیش می گیرد و با تجویز داروهای آنتی بیوتیک، بیمار را برای درمان عفونت کمک می کند. پس از درمان و رفع شدن عفونت، عصب کشی انجام می شود.

عوارض و معایب عصب کشی دندان

یکی از عوارض شایع عصب کشی دندان، شکستن دندان عصب کشی شده می باشد که دلیل آن ممکن است ضعیف بودن دندان در اثر پوسیدگی باشد. در این شرایط دندانپزشک باید با دقت و وسواس بیشتری کار کند. پس از عصب کشی نیز بهتر است دندانهای با استقامت کمتر، روکش شوند تا از شکستن آنها جلوگیری شود.