کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ترمیم دندان چیست و چگونه انجام می شود؟

09 آبان ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

ترمیم دندان یکی از روش‌های درمانی دندانپزشکی است که برای رفع مشکلات جزئی دندان‌ها مانند پوسیدگی، شکستگی و لب‌پریدگی انجام می‌شود. ترمیم دندان به کمک مواد مختلفی مانند آمالگام، کامپوزیت، ونیر و روکش انجام می‌شود. در این مقاله به شما می‌گوییم ترمیم دندان چیست، چرا انجام می‌شود، چه مزایا و معایبی دارد و به سؤالات پرتکرار شما پاسخ می‌دهیم. در صورتی که تا انتهای مقاله همراه ما باشید، همه‌چیز را دربارۀ ترمیم دندان متوجه می‌شوید.

ترمیم دندان چیست؟

در پاسخ به سؤال شما مبنی بر اینکه «ترمیم دندان چیست» باید بگوییم ترمیم به معنای بازیابی شکل، عملکرد و زیبایی دندان‌ها است. زمانی که دندان‌های شما شکسته، لب‌پر، پوسیده و آسیب‌دیده باشند ترمیم آن‌ها اولین قدم برای بازیابی زیبایی و سلامت شما خواهد بود. در فرایند ترمیم دندان، دندانپزشک با استفاده از مواد ترمیمی مخصوص بخش آسیب‌دیده دندان را بازسازی می‌کند. 

انواع مختلفی از ترمیم دندان وجود دارد که بسته به نوع مشکل دندان و ترجیحات شما انتخاب می‌شود. متخصص ترمیم دندان با استفاده از دانش و مهارت خود، مشکلات دندانی را به بهترین شکل ممکن برطرف و از درد و مشکلات شدیدتر در آینده پیشگیری می‌کند. 

چه زمانی نیاز به ترمیم دندان داریم؟

زمانی که دندان دچار مشکلی شده باشد که باعث درد، ناراحتی یا آسیب شود، ترمیم ضروری است. برخی از مشکلات دندانی که نیاز به ترمیم دارند عبارت‌اند از:

  • پوسیدگی دندان: پوسیدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های دهان قندها و نشاسته‌های موجود در غذا را تجزیه و اسید تولید می‌کنند. این اسید به دندان‌ها آسیب می‌رساند و باعث ایجاد حفره‌های دندانی می‌شود.
  • شکستگی دندان: شکستگی دندان به دلیل ضربه، جویدن مواد سخت یا سایر عوامل ایجاد می‌شود. شکستگی دندان شکل‌، عملکرد و زیبایی دندان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و در نهایت باعث بروز عفونت دندان می‌شود.
  • لب‌پریدگی دندان: لب‌پریدگی دندان زمانی رخ می‌دهد که بخشی از مینای دندان به دلیل ضربه یا سایر عوامل از بین می‌رود. این موضوع باعث حساسیت و درد در دندان می‌شود.

اگر دچار هریک از این مشکلات بالا شدید، باید هرچه سریع‌تر به دندانپزشک مراجعه کنید تا مشکل شما را تشخیص دهد و بهترین روش ترمیم را برای شما انجام دهد.

ترمیم لب پریدگی و شکستگی دندان

عکسی از ترمیم لب‌پریدگی دندان

مزایای ترمیم دندان چیست؟

حال که فهمیدیم ترمیم دندان چیست، به مزایای ترمیم دندان می‌پردازیم. ترمیم دندان نه‌تنها به سلامت شما کمک می‌کند، بلکه یک سرمایه‌گذاری ارزشمند است که از بروز هزینه‌های گزاف بعدی جلوگیری می‌کند. از مزایای ترمیم دندان می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • کاهش درد و ناراحتی
  • بهبود عملکرد دندان‌ها 
  • بازیابی زیبایی دندان‌ها
  • افزایش اعتماد‌به‌نفس
  • جلوگیری از روش‌های پردرد و پرهزینه در آینده

در صورتی که دندان شما در مراحل اولیه درمان نشود، احتمال از دست رفتن آن در آینده افزایش می‌یابد و در نتیجه مجبورید هزینه‌های بیشتری بپردازید تا مشکل را برطرف کنید.

عوارض ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان یک فرآیند نسبتاً ایمن محسوب می‌شود اما با وجود مزایای بسیاری که برای این روش درمانی توضیح دادیم، ممکن است عوارضی را هم به همراه داشته باشد:

حساسیت دندان: حساسیت دندان یکی از شایع‌ترین عوارض ترمیم دندان است. این حساسیت معمولاً موقتی است و با گذشت زمان از بین می‌رود.

عفونت: عفونت یکی از عوارض نادر ترمیم دندان است. اگر دچار عفونت شدید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

شکستگی دندان: در برخی موارد ترمیم باعث شکستگی دندان می‌شود. این امر معمولاً به خاطر ضربه یا فشار زیاد رخ می‌دهد.

حساسیت به مواد ترمیم: بعضی افراد ممکن است به مواد ترمیم دندان حساسیت داشته باشند. این حساسیت می‌تواند باعث قرمزی، تورم و خارش در دهان شود.

انواع ترمیم دندان چیست؟

انواع مختلفی از ترمیم دندان وجود دارد که بسته به نوع مشکل دندان و صلاح‌دید دندانپزشک انتخاب می‌شود:

1. پر کردن دندان

در روش پر کردن دندان، دندانپزشک با استفاده از مواد ترمیمی بخش آسیب‎دیده دندان را پر می‌کند تا شکل و عملکرد طبیعی دندان به حالت طبیعی برگردد. پر کردن دندان معمولاً در دو مرحله انجام می‌شود. دندانپزشک در مرحله اول دندان را بی‌حس و ناحیه آسیب‌دیده را آماده می‌کند. در این مرحله پوسیدگی دندان را برداشته می‌شود و فضای خالی ایجادشده را با مواد ترمیمی پر می‌کنند. در مرحله دوم مواد ترمیمی شکل داده می‌شود و دندان صیقل می‌خورد تا با دندان‌های طبیعی اطراف هم‌رنگ و هم‌سطح شود.

ترمیم دندان چیست

تصویری از پر‌‌ کردن دندان پوسیده

2. باندینگ کامپوزیت

باندینگ کامپوزیت یکی دیگر از روش‌های درمانی برای ترمیم پوسیدگی‌های کوچک، لب‌پریدگی‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها است. در این روش دندانپزشک با استفاده از مواد کامپوزیتی همرنگ دندان بخش آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند. باندینگ کامپوزیت معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود. در این جلسه دندان را بی‌حس می‌کنند و پوسیدگی دندان را برمی‌دارند. بعد از آن سطح دندان را صیقل می‌دهند تا مواد کامپوزیتی به‌خوبی به دندان بچسبند. سپس مواد کامپوزیت را روی دندان می‌گذارند و با استفاده از لیزر یا نور فرابنفش آن‌ها را سفت می‌کنند. در نهایت دندان را صیقل می‌دهند تا با دندان‌های طبیعی اطراف همرنگ و همسطح شود.

ترمیم دندان با کامپوزیت

عکسی از قبل و بعد از ترمیم دندان به‌وسیله باندیگ کامپوزیت

3. روکش دندان

روکش دندان یک پوشش کامل از مواد ترمیمی است که روی دندان قرار می‌گیرد. انواع مختلفی از روکش دندان وجود دارد که بسته به نوع مشکل دندان انتخاب می‌شود. در ادامه به معرفی برخی از انواع روکش دندان می‌پردازیم.

این روش برای ترمیم دندان‌های شکسته، آسیب‌دیده یا ترک‌خورده استفاده می‌شود. برای انتخاب نوع روکش حتماً به دندانپزشک متخصص مراجعه کنید تا بعد از بررسی دندان‌ها نوع روکش مورد نیاز برای شما را تشخیص دهد.

ترمیم دندان با روکش

عکسی از ترمیم دندان به کمک روکش

4. بریج دندان

بریج ساختاری شبیه دندان مصنوعی است که برای جایگزینی یک یا چند دندان ازدست‌رفته استفاده می‌شود. بریج از سه قسمت اصلی تاج، پایه و رابط تشکیل شده است و این فرآیند معمولاً در دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول، دندانپزشک دندان‌های طبیعی مجاور را می‌تراشد تا پایه‌های بریج به‌خوبی روی آن‌ها قرار بگیرد. سپس قالبی از دندان‌ها‌ی شما تهیه می‌شود تا تاج و رابط سفارشی ساخته شوند. در جلسه دوم تاج و رابط روی دندان‌های شما قرار می‌گیرد و با استفاده از چسب دندان در جای خود فیکس می‌شوند. 

بریج دندان

تصویری از بریج دندان

5. ایمپلنت دندان

زمانی ایمپلنت دندان کاربرد دارد که شما دندان خود را بر اثر خرابی، پوسیدگی، تصادف و ضربه از دست داده باشید. در این روش یک پایه فلزی در استخوان فک کاشته می‌شود که به عنوان ستونی برای قرارگیری دندان مصنوعی عمل می‌کند. سپس دندان ساخته‌شده روی این پایه کار گذاشته می‌شود. انواع مختلفی از ایمپلنت دندانی وجود دارد که بسته به تشخیص پزشک انتخاب می‌شود. ایمپلنت طولانی‌ترین روش درمانی در اصلاح طرح لبخند به حساب می‌آید که تا چند ماه زمان می‌برد.

ترمیم دندان با کمک ایمپلنت

تصویری از ایمپلنت دندان

بررسی انواع مواد ترمیم دندان

انواع مواد ترمیم دندان شامل زیر کونیا، آمالگام، سرامیک و رزین کامپوزیت می‌شود که مهم‌ترین مواد ترمیمی دندان هستند. بیایید هرکدام را به طور مجزا بررسی کنیم.

زیر کونیا: زیرکونیا یک ماده سرامیکی است که از زیرکونیم دی‌اکسید ساخته می‌شود. این ماده بسیار مقاوم و بادوام است و برای ترمیم دندان‌های شکسته، آسیب‌دیده یا ترک‌خورده استفاده می‌شود. مواد ترمیم دندان زیرکونیا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • زیر کونیا تمام سرامیک: این نوع زیر کونیا از زیرکونیم دی‌اکسید خالص ساخته می‌شود و ظاهری کاملاً طبیعی دارد. زیرکونیا تمام سرامیک برای ترمیم دندان‌های جلویی مناسب است.
  • زیر کونیای کبالت: این نوع زیر کونیا از زیرکونیم دی‌اکسید و کبالت ساخته می‌شود و استحکام بیشتری نسبت به زیر کونیا تمام سرامیک دارد. زیر کونیای کبالت برای ترمیم دندان‌های عقبی مناسب است.

آمالگام: آمالگام از ترکیب جیوه، نقره، مس، قلع و روی ساخته می‌شود. آمالگام یک ماده نسبتاً ارزان و بادوام است که برای ترمیم پوسیدگی‌های بزرگ دندان استفاده می‌شود. پر کردن دندان با آمالگام معمولاً در یک جلسه انجام می‌شود. در این روش دندانپزشک ابتدا پوسیدگی دندان را برمی‌دارد، سپس آمالگام را در دندان قرار می‌دهد و در نهایت آن را در محل خودش محکم می‌کند.

سرامیک: سرامیک یک ماده ترمیمی همرنگ دندان است که از ترکیب خاک رس، سیلیس و فلزات دیگر ساخته می‌شود. سرامیک دندان بسیار مقاوم و بادوام است و ظاهری بسیار طبیعی دارد. ترمیم دندان با سرامیک معمولاً در دو جلسه انجام می‌شود. در جلسه اول دندانپزشک دندان را بی حس می‌کند، سپس پوسیدگی دندان را می‌دارد و دندان را به اندازه مورد نیاز می‌تراشد تا سرامیک به‌خوبی روی آن قرار بگیرد. در مرحله بعد، دندانپزشک قالبی از دندان می‌گیرد تا سرامیک سفارشی ساخته شود. در جلسه دوم سرامیک را روی دندان قرار می‌دهد و آن را با استفاده از لیزر یا اشعه فرابنفش سفت می‌کند.

رزین کامپوزیت: رزین کامپوزیت یک ماده ترمیمی همرنگ دندان است که از ترکیب رزین و فایبرگلاس ساخته می‌شود. رزین کامپوزیت برای ترمیم پوسیدگی‌های کوچک، لب‌پریدگی‌ها و تغییر رنگ دندان استفاده می‌شود. 

مراقبت بعد از ترمیم دندان

بعد از ترمیم دندان، مهم است که از دندان‌های خود به‌خوبی مراقبت کنید تا ترمیم دندان شما ماندگاری بیشتری داشته باشد. از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن منظم غافل نشوید. از جویدن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید و از مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌های اسیدی بپرهیزید.

ترمیم دندان؛ روشی برای زیبا کردن دندان های آسیب دیده

در این مطلب سعی کردیم شما را با مفهوم ترمیم دندان چیست و بخش‌های مرتبط با آن آشنا کنیم. دندان‌های ما، این همراهان همیشگی از کودکی تا پیری، با ما هستند و به ما کمک می‌کنند تا غذا بخوریم، صحبت کنیم و لبخندی زیبا بزنیم. گاهی اوقات دندان‌های ما دچار مشکلاتی می‌شوند که نیاز به ترمیم دارند. با انتخاب یک دندانپزشک ماهر و باتجربه به زیبایی و سلامت دندان‌های خود بیش‌ازپیش اهمیت دهید.

سؤالات متداول:

1. ترمیم دندان چیست؟

ترمیم دندان یکی از روش‌های درمانی دندانپزشکی است که برای رفع مشکلات جزئی دندان‌ها مانند پوسیدگی، شکستگی و لب‌پریدگی انجام می‌شود. در فرایند ترمیم دندان، دندانپزشک با استفاده از مواد ترمیمی مخصوص بخش آسیب‌دیده دندان را بازسازی می‌کند.

2. چه زمانی نیاز به ترمیم دندان داریم؟

اگر دندان شما دچار پوسیدگی، شکستگی و لب‌پریدگی شد دندانپزشک به شما ترمیم دندان را پیشنهاد می‌دهد.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66