کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

دلایل تمیز کردن زبان

06 تیر ، 1400
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

دلایل تمیز کردن زبان چیست، و چه مزایایی دارد ؟

  می توان گفت زمانی که ما از سلامت دهان صحبت کنیم، زبان نیز نقش مهمی در سلامتی ایفا می کند. همیشه از اهمیت دو مرتبه مسواک زدن دندان ها و استفاده از نخ دندان بسیار صحبت شده است، اما به طور معمول اهمیت پاکسازی زبان نادیده گرفته می شود. اگر شما حتی با جدیت تمام مسواک بزنید، باز هم از بوی بد دهان خود نمی توانید خلاص شوید، مگر آنکه زبان شما تمیز باشد.  برای تمیز کردن زبان با تراشیدن یا کشیدن مسواک روی زبانتان می توانید ذرات انباشته شده روی آن که باعث بوی بد دهان شم شده اند را نیز از بین ببرید. زبانی که تمیز نباشد یا زبان ناپاک محلی است برای پنهان شدن تعداد زیادی از باکتری هایی که در بیوفیلم های محافظت کننده پنهان شده اند که باعث ایجاد مشکلات متعدد دندانی می شوند، مانند تشکیل پلاک های دندانی و تاتار، یا پوسیدگی های دندانی.  

مزایای تمیز کردن زبان :

تمیز کردن زبان سبب بهبود حس چشایی شده، که موجب می شود شما از طعم بسیاری از مزه ها لذت ببرید. انباشته شدن ذرات اضافی روی زبان شما، باعث می شوند تا جوانه های چشایی موجود روی زبان نتوانند کارایی کامل خود طعم غذا را منتقل کنند. از این رو طعم بعضی از مواد غذایی محبوب شما نیز خراب می شود. این را می دانیم که همه افراد دوست دارند که از بهترین غذاها لذت ببرند، که باید اشاره کنیم پاکسازی زبان می تواند به ارتقاء عملکرد جوانه های چشایی شما کمک شایانی داشته باشد. شما می توانید با تراشیدن و مسواک زدن بر روی زبان خود، این لایه را از بین برده، و در این صورت مزه خوراکی هایی که می خورید را با کیفیت بهتری احساس می کنید.  برای برداشته شدن پوشش روی جوانه های چشایی این تنها راهی است که می تواند بین انواع مختلف طعم ها مانند شیرین، تلخ، شور یا ترش تمایز بهتری احساس شود.   تمیز کردن زبان با مسواک 

بهبود و سلامت ظاهر زبان :

زمانی که ذرات غذا به مقدار زیادی روی زبان انباشته می شوند، یک لایه سفید رنگ روی زبان تشکیل می شود. از نظر زیبایی چنین ظاهری ناخوشایند است. با کمک یک زبان شوی خوب برای برداشتن ای لایه می توانید به ظاهر زبان خود کمک کرده و باعث بالا رفتن اعتماد به نفس شما می شود.  

کاهش باکتری های دهان :

می توان گفت مقصر اصلی بسیاری از مشکلات دندانی، باکتری ها هستند، از جمله پلاک های دندانی، پوسیدگی دندان، بوی بد دهان یا ژنژیویت. مطالعات نشان داده اند که پاکسازی زبان به صورت منظم باعث کاهش باکتری هایی مانند استرپتوکوک موتانس و لاکتوباسیل داخل حفره دهان خواهد شد. تنها راه خلاص شدن از شر این نوع باکتری ها برداشتن این لایه است.  

کاهش بوی بد دهان :

لازم به ذکر است که با کاهش جریان بزاق، بوی بد دهان اتفاق می افتد، که باعث انباشته شدن و تکثیر باکتری های داخل حفره دهان می شود. بنابراین اگر زبان پاکسازی نشود دهان شما تبدیل به استخر باکتری ها شده و سلامت دهان را به خطر می اندازد.  بیوفیلم باکتری ها را حفظ می کند، از این رو استفاده منظم از دهانشویه نمی تواند بوی بد دهان شما را از بین ببرد. تنها راه فوق العاده برای پاکسازی زبان، تراشیدن روی آن است، که به شکل موثری باعث کاهش بوی بد دهان شما خواهد شد.   تصویری از تمیز کردن زبان 

بالا بردن سلامت عمومی بدن :

می توان گفت که باکتری ها نه تنها برای سلامت دهان شما مفید نبوده بلکه از طریق جریان خون می توانند به دیگر اعضای بدن انتقال یابند. پس باید اشاره کنیم خلاص شدن از شر باکتری ها باعث بهبودی سلامت دهان و همچنین سلامت عمومی خواهد شد. در اصل یک شاخص مهم ارزیابی سلامت عمومی بدن، سلامت دهان است.  

پاکسازی زبان به صورت موثر :

باکتری هایی که در دهان وجود دارند بسیار مقاوم بوده و حتی دهانشویه یا آب قادر نیستند تا آنها را برطرف کنند. می توان گفت آنها مقدار کمی از سلول های سطحی لایه بیرونی بیوفیلم را با خود میبرند، اما باکتری های داخلی دست نخورده باقی می مانند. بهترین و پذیرفته شده ترین روش برای پاکسازی موثر زبان، روش تراشیدن روی آن است.  زمان تراشیدن روی زبان خود، باید به آرامی و با دقت این کار را انجام دهید، به دلیل اینکه زبان یک عضو بسیار حساس است. هرگز این کار را با محکم و با خشونت انجام ندهید، زیرا موجب آسیب دیدن زبان خود می شوید. برای انجام این کار یک زبان شوی فلزی یا پلاستیکی خوب انتخاب و تهیه کنید.  اگر برای انجام این کار نمی خواهید هزینه کنید می توانید از یک مسواک استفاده کنید. پشت برخی از مسواک ها به صورت ویژه ای طراحی شده، برجستگی ها و شیارهایی دارند که برای پاکسازی زبان استفاده می شوند. هنگامی که شروع می کنید به تراشیدن روی زبان ، باید این عمل را از انتهای زبان خود آغاز کنید. سپس ابزار خود را با فشار کافی روی زبان خود بکشید، تا لایه روی زبان به آرامی برداشته شود.  این عمل را تا وقتی تکرار کنید که همه قسمت های زبان تمیز شوند. سپس با آب دهان خود را بشویید تا ذرات کنده شده از روی زبان را قورت ندهید. اگر شما به صورت منظم زبان خود را پاکسازی کنید، با استفاده از دهانشویه ضد عفونی میتوانید به روند خلاص شدن از شر باکتری های دهان کمک کنید.  

علائم زبان ناسالم :

زبان سالم را می توان گفت یک عضو عضلانی کوچک مرطوبی است که به طور معمول باید صورتی رنگ باشد. وجود هرگونه ناهنجاری ها و یا چیز غیر عادی مانند برجستگی های کوچک یا پلاک، درد روی زبان، وجود یک لایه فیلم سفید مایل به زرد روی آن، تغییر در ظاهر، بوی سوخت مانند از دهان، خونریزی زبان، نشانه ناسالم بودن آن است. بعضی از این علائم هشدار دهنده هستند که نیاز به توجه به زبان نیز دارند.  

هر چند وقت باید زبان خود را پاکسازی کنیم ؟

حداقل روزی یک مرتبه شما باید زبان خود را تمیز کنید. باید اشاره کنیم که دندانپزشکان توصیه میکنند این عمل را به بخشی از بهداشت روتین دهانی خود تبدیل کنید. لازم به ذکر است که تراشیدن زبان بیش از حد مضر است و باعث زخم شدن و خراش افتادن روی زبان می شود. از این رو باید این کار صبح ها و قبل از رفتن به رختخواب با حوصله انجام دهید. علاوه بر این باید برای چکاپ منظم به دندانپزشک ترمیمی خود مراجعه کنید. شما می توانید جهت مشاوره به مطب بهترین دندانپزشک پونک جناب دکتر مهدی ابوالقاسمی مراجعه کرده و با اصلاح طرح لبخند هرچه زودتر به رویای لبخند زیبا برسید.
اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66