کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

09 آبان ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

از دست دادن یک یا چند دندان اتفاقی نیست که سلامتی بدن شما را به طور کامل به خطر بیندازد، اما مشکلی شایع است و زیبایی لبخندتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. در چنین مواقعی گزینه اول ایمپلنت دندان است. شاید فکر کنید این روش برای هر کسی که به دلایل مختلفی از جمله پوسیدگی، بیماری لثه، تصادف و … دندان یا دندان‌هایی را از دست داده مناسب است؛ بااین‌حال ایمپلنت دندان برای همه مناسب نیست. در بعضی مواقع شرایطی وجود دارد که ممکن است شما را از انجام ایمپلنت منع کند. در این مقاله، به بررسی این شرایط می‌پردازیم و به شما می‌گوییم ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست. 

آیا ایمپلنت دندان بهترین روش درمانی برای همه است؟

اگر در حال خواندن این مقاله هستید احتمالاً می‌دانید که ایمپلنت دندان چیست. بدون شک ایمپلنت دندان بهترین روش موجود برای افرادی است که دندان‌های خود را از دست داده‌اند. اما آیا این روش برای همه مناسب است؟ خیر! اگر شما جزو افرادی هستید که با برخی از شرایط سیستماتیک دست‌وپنجه نرم می‌کنید، ایمپلنت گزینه مناسبی برای شما نیست. در ادامه بررسی می‌کنیم که ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست:

  • کسانی که به دیابت مبتلا هستند
  • افراد زیر ۱۸ سال
  • افرادی که دخانیات از جمله سیگار، قلیان و تنباکو مصرف می‌کنند
  • افرادی که نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند
  • افرادی که به سرطان مبتلا و تحت پرتودرمانی هستند
  • افرادی که استخوان فکشان تراکم کمی دارد
  • افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند
  • خانم‌های باردار
  • افرادی که عفونت فعال دندان یا لثه دارند
  • افرادی که بهداشت ضعیف دهان و دندان دارند
  • افرادی که نقص سیستم ایمنی دارند
  • و ... 

اگر هریک از شرایط بالا را دارید، ممکن است ایمپلنت دندان برای شما مناسب نباشد. دندانپزشک شما قبل از انجام ایمپلنت شرایط را ارزیابی می‌کند و اگر گزینۀ مناسبی برای ایمپلنت نباشید، ممکن است از روش‌های دیگر مانند بریج برای پر کردن جای خالی دندان استفاده کند. بریج دندان روشی است که در آن یک دندان مصنوعی به دندان‌های طبیعی مجاور متصل می‌شود.

ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست

عکسی از ایمپلنت دندان

ایمپلنت در افراد دیابتی

در پاسخ به سؤال ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست باید بگوییم که برای افراد دیابتی به دلیل مشکلاتی که در سیستم ایمنی و گردش خون خود دارند توصیه نمی‌شود. دیابت کنترل‌نشده باعث آسیب به رگ‌های خونی شود و این امر جریان رسیدن خون را به استخوان فک کاهش می‌دهد؛ موضوعی که بر روند پذیرش پایۀ ایمپلنت توسط استخوان فک و بهبود زخم‌ها اختلال ایجاد می‌کند. دیابت کنترل‌نشده باعث عفونت می‌شود و عفونت دهانی خطر ابتلا به انواع دیگری از عفونت‌های خطرناک را افزایش می‌دهد.

اگر دیابت دارید، مهم است قبل از تصمیم‌گیری دربارۀ انجام ایمپلنت با دندانپزشک خود مشورت کنید. او باید شرایط شما را بررسی و بهترین گزینه درمانی را به شما توصیه کند. برخی از نکاتی که افراد دیابتی باید قبل از انجام ایمپلنت دندان در نظر داشته باشند عبارت‌اند از:

ایمپلنت برای افرادی که زیر 18 سال دارند

اگر سؤال شما نیز این است که ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست باید بگوییم که افراد زیر 18 سال به دلایل پایین معمولاً گزینۀ مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند:

1. استخوان فک آن‌ها هنوز در حال رشد است. فراموش نکنید که پایه ایمپلنت‌ها باید در استخوان فک قرار گیرند و با گذشت زمان به آن جوش بخورند. اگر استخوان فک در حال رشد باشد، ممکن است ایمپلنت به‌درستی جوش نخورد.

2. سیستم ایمنی آن‌ها هنوز در حال توسعه است. کودکان و نوجوانان بیشتر از بزرگسالان در معرض خطر عفونت هستند. عفونت در دهان می‌تواند خطر ابتلا به عفونت‌های بعدی را افزایش دهد.

ایمپلنت دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است و برای اصلاح طرح لبخند مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما این روش نوعی دندانپزشکی ترمیمی نیز شناخته می‌شود.

ایمپلنت برای افرادی که دخانیات و الکل مصرف می کنند

یکی از سوالات متداول ایمپلنت دندان این است که افراد سیگاری می‌توانند ایمپلنت انجام دهند یا خیر. اگر سیگار می‌کشید یا الکل مصرف می‌کنید، مهم است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام ایمپلنت دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید. سیگار و الکل خطر ابتلا به عوارض ایمپلنت دندان را افزایش می‌دهند. مصرف سیگار و الکل می‌توانند جریان خون را به استخوان فک کاهش دهند. جریان خون مناسب برای نتیجه‌گیری خوب از ایمپلنت دندان ضروری است و اگر به هر نحوی دچار اختلال شود، می‌تواند خطرناک باشد.

نکتۀ دیگر این است که سیگار و الکل سیستم ایمنی بدن را ضعیف می‌کنند. این امر خطر ابتلا به عفونت دهان و دندان را افزایش می‌دهد. عفونت می‌تواند منجر به از دست رفتن ایمپلنت شود. خشکی دهان و بیماری‌های لثه هم از عوارض دیگر مصرف دخانیات و مشروبات الکلی است که باعث تحلیل رفتن استخوان فک می‌شود و ایمپلنت را ناپایدار می‌کند.

ایمپلنت در افراد دیابتی

عکسی از ایمپلنت دندان

ایمپلنت برای افرادی که تراکم استخوان فک کافی ندارند

افرادی که تراکم کمی در استخوان فک دارند نیز گزینه مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند؛ چراکه ایمپلنت‌ها باید در استخوان فک قرار بگیرند و با گذشت زمان به آن جوش بخورند. اگر استخوان فک تراکم کافی نداشته باشد، ممکن است ایمپلنت به‌درستی جوش نخورد و دچار شکستگی شود.

ایمپلنت برای افرادی که بیماری قلبی دارند

در پاسخ به سؤال ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست باید بگوییم که ایمپلنت دندان نوعی جراحی است که می‌تواند برای افراد مبتلا به بیماری قلبی خطرناک باشد. برخی از عوارض احتمالی عبارت‌اند از:

  • عفونت: جراحی ایمپلنت دندان ممکن است باعث عفونت در دهان شود و عفونت خطر ابتلا به عوارض قلبی را افزایش می‌دهد.
  • خونریزی: جراحی ایمپلنت خونریزی بسیاری دارد. این خونریزی ممکن است با ریسک حمله قلبی همراه باشد.
  • ضربان نامنظم قلب یا آریتمی: جراحی ایمپلنت دندان ممکن است باعث ایجاد آریتمی یا ضربان نامنظم قلب شود. ضربان نامنظم نیز خطر ابتلا به عوارض بعدی قلبی را افزایش می‌دهد. اگر بیماری قلبی دارید، مهم است که قبل از تصمیم‌گیری دربارۀ انجام ایمپلنت دندان با دندانپزشک و پزشک قلب خود مشورت کنید. آن‌ها با بررسی دقیق شرایط شما بهترین گزینۀ درمانی را پیشنهاد می‌دهند.

ایمپلنت برای خانم های باردار

بارداری دورانی پراسترس برای بدن است. سیستم ایمنی بدن در این دوران ضعیف می‌شود و خطر ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند. علاوه‌براین، اشعه ایکس که اغلب برای تشخیص مناسب بودن ایمپلنت استفاده می‌شود، برای جنین بسیار مضر است. نکتۀ دیگر استفاده از اسپری بی حس کننده دندانپزشکی قبل از کاشت پایه ایمپلنت است که این داروها برای جنین بسیار مضر هستند. اگر باردار هستید، قبل از ایمپلنت این موارد را در نظر داشته باشید و پزشک خود را در جریان بگذارید.

ایمپلنت برای افرادی که بیس فسفونات مصرف کرده اند

بیس فسفونات‌ها داروهایی هستند که برای درمان پوکی استخوان، آرتریت روماتوئید و ... استفاده می‌شوند و این داروها مکانیسم کاهش سرعت تجزیه استخوان را فعال می‌کنند. بااین‌حال، بیس فسفونات‌ها می‌توانند خطر ابتلا به استئونکروز را افزایش دهند. در این عارضه استخوان فک تحلیل می‌رود. استئونکروز باعث درد، تورم و عفونت در فک می‌شود یا در موارد شدیدتر، ممکن است منجر به از دست دادن دندان شود. خطر ابتلا به استئونکروز با مصرف طولانی‌مدت بیس فسفونات‌ها افزایش پیدا می‌کند. افراد مبتلا به پوکی استخوان که بیس فسفونات‌ها را برای 10 سال یا بیشتر مصرف کرده‌اند، بیشتر در معرض خطر هستند. اگر بیس فسفونات‌ها را مصرف کرده‌اید، مهم است که قبل از تصمیم گیری در مورد انجام ایمپلنت دندان با دندانپزشک خود مشورت کنید. 

ایمپنلت دندان؛ جایگزین دندان های از دست رفته

در این مقاله بررسی کردیم که ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست. ایمپلنت دندان راه‌حلی مناسب برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است. بااین‌حال، مهم است که قبل از تصمیم‌گیری در مورد انجام آن با دندانپزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید شرایط شما برای ایمپلنت کردن مناسب است. 

اگر به دنبال یک متخصص ایمپلنت دندان باتجربه و بامهارت هستید، با مطب دکتر ابوالقاسمی تماس بگیرید. دکتر ابوالقاسمی با بیش از 10 سال تجربه، یکی از بهترین متخصصان ایمپلنت دندان در ایران است که از جدیدترین و پیشرفته‌ترین تکنیک‌های ایمپلنت استفاده می‌کند. ما اعتمادبه‌نفس و لبخند زیبای شما را بعد از این جراحی تضمین می‌کنیم.

سؤالات متداول:

1. ایمپلنت دندان برای چه کسانی مناسب نیست؟

کسانی که به دیابت مبتلا هستند، افراد زیر ۱۸ سال، افرادی که دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، افرادی که به سرطان مبتلا و تحت پرتودرمانی هستند، افرادی که استخوان فکشان تراکم کمی دارد، افرادی که به بیماری‌های قلبی مبتلا هستند، خانم‌های باردار و ... گزینۀ مناسبی برای ایمپلنت دندان نیستند.

2. آیا ایمپلنت برای خانم های باردار مجاز است؟

اشعه ایکس که اغلب برای تشخیص مناسب بودن ایمپلنت استفاده می‌شود برای جنین بسیار مضر است. همچنین قبل از کاشت پایه ایمپلنت از داروهای بی‌حس‌کننده استفاده می‌شود که برای جنین مناسب نیست.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66