کلینیک دندانپزشکی ابوالقاسمی

اصلاح طرح لبخند چیست و چگونه انجام می شود؟

14 بهمن ، 1402
کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی

اصلاح طرح لبخند یکی از استراتژی‎های متداول زیبایی در دنیای دندانپزشکی محسوب می‌شود. در این مقاله شما را با این استراتژی آشنا خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که اصلاح طرح لبخند چیست، چگونه انجام می‌شود و چه روش‌هایی را در بر می‌گیرد. برای آشنایی با این روش زیبایی با ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی همراه باشید.

اصلاح طرح لبخند چیست؟

لبخند یکی از اولین مواردی است که در صورت ما دیده می‌شود و می‌تواند اولین تأثیر را روی دیگران بگذارد. دندان‌های ما تأثیر بسیاری روی ظاهرمان دارد و به شکل قابل توجهی لبخندمان و نمای کلی صورتمان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد؛ به همین دلیل در سال‌های اخیر اصلاح طرح لبخند به یکی از مهم‌ترین تکینک‌های زیبایی تبدیل شده است.

بهتر است قبل از هر چیزی به این سؤال پاسخ بدهیم که اصلاح طرح لبخند چیست. به طور کلی اصلاح طرح لبخند به تمام روش‌هایی گفته می‌شود که به دندان‌ها کمک می‌کنند تا زیباتر به نظر برسند.

پزشکان برای رسیدن به این هدف از روش‌های متعددی کمک می‌گیرند. از اصلاح عیوب دندان تا تراز کردن سطح آن‌ها، بهبود رنگ و شکل دندان، کانتورینگ و رنگ لثه می‌توانند از تکنیک‌هایی باشند که پزشک به کمک آن‌ها طرح لبخند شما را اصلاح کند. هدف نهایی اصلاح طرح لبخند، ارائه لبخندی زیبا و بی‌نقص به مراجعان است.

اصلاح طرح لبخند چیست

اصلاح طرح لبخند چیست

طرح لبخند شامل چند دندان است؟

اینکه طرح لبخند شامل چند دندان است، یکی از سؤالات مهمی است که در این زمینه پرسیده می‌شود و تصمیم‌گیری درباره آن به نظر پزشک بستگی دارد، اما در حالت کلی هشت دندان جلو (یعنی 4 دندان جلوی فک پایین و چهار دندان جلوی فک بالا) دندان‌هایی هستند که در طرح لبخند تحت تأثیر قرار می‌گیرند. موارد پایین از دندان‌هایی هستند که در طرح لبخند اصلاح می‌شوند:

  • دندان جلو بالا راست و چپ (8 و 9)
  • دندان کینه‌ای بالا راست و چپ (6 و 7)
  • دندان جلو پایین راست و چپ (24 و 25)
  • دندان‌ کینه‌ای پایین راست و چپ (22 و 23)

 اهداف اصلاح طرح لبخند چیست؟

هدف نهایی از اصلاح طرح لبخند چیست؟ احتمالاً پاسخ به این سؤال برای شما ساده است. زیبایی، اولین و مهم‌ترین هدف در اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود. ما می‌خواهیم در اولین برخورد با افراد دیگر، زیبا و دلنشین به‌نظر برسیم و دندان‌ها سهمی مهم از این هدف را ایفا می‌کنند.

یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف در اصلاح طرح لبخند، درمان‌ بیماری‌های دهانی و دندانی است. گاهی ممکن است درمان مشکلات دندان باعث اصلاح طرح لبخند شود. درمان انواع پوسیدگی و شکستگی دندان یا اصلاح لثه از اهداف درمانی اصلاح طرح لبخند هستند.

اهداف اصلاح طرح لبخند چیست

هدف از اصلاح طرح لبخند چیست

 دلایل اصلی اصلاح طرح لبخند چیست؟

دلایل بسیاری می‌تواند افراد را به اصلاح طرح لبخند مجاب کند. عوامل پایین از عمده‌ترین دلایلی هستند که افراد به خاطر آن‌ها طرح لبخند خود را اصلاح می‌کنند:

افزایش اعتمادبه‌نفس

داشتن دندان‌هایی با ظاهر سالم، زیبا و مرتب تأثیر بسیاری در چهره خواهد داشت. تکنیک‌های اصلاح لبخند نقش مؤثری در بهبود نمای کلی چهره دارند و می‌توانند باعث افزایش اعتمادبه‌نفس شوند.

افزایش سطح سلامت دهان

هر شکستگی، حفره یا تراش روی دندان در نهایت منجر به پوسیدگی آن خواهد شد. ترمیم دندان‌ها علاوه‌بر بهبود ظاهر کلی دندان، باعث افزایش عمر دندان‌ها می‌شود و اقدامی پیشگیرانه برای ممانعت از بدتر شدن وضعیت آن‌ها است.

مراقبت بهتر از دندان‌ها

اگر در گذشته به هر دلیلی در مراقبت از دندان‌هایتان کوتاهی می‌کردید، اصلاح طرح لبخند فرصت مناسبی برای آغاز مراقبت اصولی از آن‌ها خواهد بود. با این کار انگیزه بیشتری برای استفاده مرتب از نخ دندان، مسواک و دهانشویه دارید.

روش های اصلاح طرح لبخند

احتمالاً تا الان متوجه شده‌اید که اصلاح طرح لبخند با روش‌های مختلفی انجام می‌شود. پزشک بسته به مشکل ظاهری دندان شما یکی از روش‌های پایین را برای طراحی انواع طرح لبخند به شما معرفی و توصیه خواهد کرد؛ قیمت طرح لبخند نیز بسته به تکنیک و روش انتخابی متغیر خواهد بود. در ادامه، انواع روش‌های اصلاح طرح لبخند را به شما معرفی می‌کنیم.

1. بلیچینگ دندان

اگر بپرسید راحت‌ترین، سریع‌ترین و متداول‌ترین روش اصلاح طرح لبخند چیست، به شما بلیچینگ دندان را معرفی می‌کنیم. بلیچینگ با اصلاح رنگ و سفید کردن دندان باعث تغییر اساسی در ظاهر آن می‌شود. البته دقت داشته باشید که بلیچینگ به معنای سفید کردن رنگ دندان است و شکل آن را تغییر نخواهد داد. نتایج بلیچینگ در صورت مراقبت درست، تا یک سال ماندگار خواهد بود.

بلیچینگ از روش های اصلاح طرح لبخند

عکسی از بلیچینگ دندان

2. روکش دندان

استفاده از انواع روکش‌ دندان یکی از بهترین روش‌های اصلاح طرح لبخند و اصلاح لبخند کچ محسوب می‌شود. روکش فلزی، روکش سرامیکی و روکش زیرکونیا از جمله مهم‌ترین روکش‌های دندان محسوب می‌شوند. روکش زیر کونیاZirconia Crowns روکش‌ بدون فلز است و نسبت به روکش‌ فلزی دندان مزایای بیشتری دارد؛ بنابراین استفاده از آن‌ها نسبت به روکش دندان فلزی متداول‌تر است. 

3. لمینت دندان

لمینت دندان یکی از بهترین روش‌های اصلاح طرح لبخند است. این روش دست پزشک را برای طراحی انواع طرح لبخند باز می‌گذارد. لمینت با کمک روکش‌ سرامیکی، پرسلین و سایر انواع روکش براق، ظاهر دندان‌ها را اصلاح و آن‌ها را یک دست می‌کند. لمینت طی چند جلسه روی دندان نصب می‌شود و نتایج آن می‌تواند بین پنج تا حتی بیست سال ماندگاری داشته باشد.

4. کامپوزیت دندان

کامپوزیت یکی از روش‌های محبوب اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود و مانند لمینت نوعی روکش دندان است که از مواد اولیه‌ای مانند رزین درست می‌شود. کامپوزیت در یک جلسه نصب می‌شود و هزینه کمتری نسبت به لمینت دارد. البته این روش به اندازه لمینت دندان طبیعی و ماندگار نیست و می‌تواند تا ده سال دوام بیاورد.

5. ارتودنسی دندان

ارتودنسی یکی از اصولی‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند است. پزشکان در این روش با متدهای خاص و کمک براکت‌های دندانی، دندان‌های کج و نامرتب را به‌صورت دائمی مرتب می‌کنند. برای مشاهده نتایج ارتودنسی دندان باید کمی صبور باشید و گاه تا دو سال صبر کنید. در عوض، نتایج این متد ماندگار هستند و به‌ندرت شاهد برگشت ناهنجاری دندان خواهید بود.

 ارتودنسی از روش های اصلاح طرح لبخند

تصویری از ارتودنسی دندان

6. ایمپلنت دندان 

ایمپلنت گزینه‌ای عالی برای جایگزینی دندان‌های ازدست‌رفته است. گاهی برای اصلاح طرح لبخند به جای‌گذاری و بازگردانی دندان ازدست‌رفته نیاز است و ایمپلنت می‌تواند بهترین گزینه برای این منظور باشد. ایمپلنت دندان ماندگاری دائمی دارند و تقریبا برای تمام طول عمر بدون تغییر باقی خواهند ماند. ظاهر ایمپلنت‌ کاملاً به دندان طبیعی شباهت دارد و به همین دلیل محبوبیت آن روزبه‌روز در حال افزایش است.

7. لیفت لثه 

لیفت لثه یا کانتورینگ روشی برای بهبود خط لثه محسوب می‌شود و یکی از گزینه‌های دیگر در اصلاح طرح لبخند است. گاهی اوقات افراد هنگام لبخند زدن از میزان نمایش لثه خود راضی نیستند؛ در این شرایط ممکن است پزشک گزینه لیفت لثه را به شما پیشنهاد کند. کانتورینگ لثه با جراحی یا افزایش تاج دندان امکان‌پذیر است.

مزایا و معایب اصلاح طرح لبخند

مزایای اصلاح طرح لبخند بسیار زیاد هستند. مهم‌ترین مزیت اصلاح طرح لبخند بهبود سلامت دهان و دندان‌ها است. اگرچه اصلاح طرح لبخند با هدف زیبایی انجام می‌شود، اما دندان‌ها باید از هر نظر سلامت باشند؛ بنابراین اصلاح طرح لبخند منجر به زیبایی دندان‌ها می‌شود و سلامتشان را تضمین می‌کند. از مزایای اصلاح طرح لبخند می‌توان به موارد پایین اشاره کرد:

  • افزایش اعتمادبه‌نفس
  • کمک به بهتر جویدن غذا
  • بهتر شدن نحوه گفتار و مکالمه
  • افزایش جذابیت چهره
  • برقراری ارتباط بهتر با دیگران 
  • درمان مشکلات مختلف مربوط به دندان‌ها مثل شکستگی، لب‌پرشدگی و ترک‌خوردگی
  • جوان‌ترشدن چهره
  • طولانی‌ترکردن عمر دندان‌ها

در کنار این مزایا، روش اصلاح طرح لبخند ممکن است معایبی را به همراه داشته باشد. معایب اصلاح طرح لبخند، بسیار محدود و احتمال بروز آن‌ها پایین است. از معایب اصلاح طرح لبخند می‌توان موارد پایین را نام برد:

  • حساس‌شدن دندان‌ها
  • درد و خونریزی بعد از درمان
  • طولانی‌بودن روند درمان

جساس شدن دندان ها از معایب اصلاح طرح لبخند

تصویری از حساس شدن دندان‌ها

عوارض اصلاح طرح لبخند چیست؟

برخی افرادی که برای اصلاح طرح لبخند به دندانپزشک مراجعه می‌کنند، بعد از مدتی ممکن است دچار مشکلاتی شوند؛ البته احتمال بروز این عوارض بسیار پایین است. عوارض اصلاح طرح لبخند معمولاً در اثر مراجعه به دندانپزشک بی‌تجربه ایجاد می‌شوند و بسته به روشی که برای طراحی لبخند استفاده شده است، متفاوت هستند. 

در روش روکش لمینت برای اصلاح طرح لبخند، مهم‌ترین عارضه حساسیت دندان‌ها به مواد گرم و سرد بعد از درمان است. این عارضه به این دلیل رخ می‌دهد که برای نصب روکش لمینت مینای دندان‌ها کمی تراشیده می‌شود. همین مسئله باعث تضعیف مینای دندان‌ها و حساسیت بیشتر آن‌ها می‌شود. این عارضه زیاد نگران‌کننده نیست و پس از مدتی رفع می‌شود. اگر بعد از اصلاح طرح لبخند با روکش لمینت به مدت طولانی دندان‌هایتان حساس شدند، حتماً این مسئله را با دندانپزشکتان در میان بگذارید. 

در روش ارتودنسی هم بروز عارضه بعد از اصلاح طرح لبخند در اثر مراجعه به دندانپزشکان بی‌تجربه و غیرمتخصص رخ می‌دهد. ارتودنسی روشی بسیار حساس است و باید تحت‌نظر متخصصان ارتودنسی انجام شود. مشکلات لثه مهم‌ترین عارضه اصلاح طرح لبخند به روش ارتودنسی است. زردی و تغییر رنگ دندان‌ها بعد از ارتودنسی نیز ایجاد می‌شود که دلیل آن، عدم رعایت نکات بهداشتی بعد از درمان است. 

در روش سفید کردن دندان با بلیچینگ از مواد قدرتمندی استفاده می‌شود و استفاده از مواد سفیدکننده نامناسب با دوز بالا می‌تواند منجر به تضعیف مینای دندان، تورم و حساسیت لثه‌ها بعد از درمان شود. با انتخاب دکتر مناسب برای اصلاح طرح لبخند می‌توانید بروز این عوارض را کاهش دهید. 

چه کسانی برای اصلاح طرح لبخند مناسب هستند؟

افراد پایین بهترین کاندید برای اصلاح طرح لبخند هستند:

1. افراد بالغ و سالم

اگر بپرسید مهم‌ترین شرط در اصلاح طرح لبخند چیست، به شما خواهیم گفت «بزرگسالی»! برای اصلاح طرح لبخند حتماً باید فک و دهان شما شکل گرفته باشد. کودکان به‌ندرت برای تغییرات زیبایی آماده و مناسب هستند؛ فک و دندان‌های کودکان در حال رشد است و نمی‌توان کاری برای اصلاح آن‌ها انجام داد.

2. افراد با دندان های از دست رفته

بیماران بزرگسالی که دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست داده باشند گزینه مناسبی برای اصلاح طرح لبخند خواهند بود. پزشک برای این دسته از بیماران گزینه‌های جایگزین در نظر می‌گیرد و با کمک پروتزهای مصنوعی، ایمپلنت‌های دندانی، بریج یا ترکیبی از آن‌ها جای خالی دندان ازدست‌رفته را پر می‌کند.

3. افراد با لثه‌ های سالم

لثه‌های سالم یکی دیگر از عوامل مهم برای اصلاح طرح لبخند محسوب می‌شود. لثه‌هایی که مشکل سلامتی دارند با اصلاح طرح لبخند مستعد عفونت خواهد بود و مشکلاتی خاص را برای بیماران ایجاد می‌کنند؛ به همین دلیل معمولاً توصیه می‌شود که قبل از اصلاح طرح لبخند با مراجعه به پریودنتیست یا دندانپزشک وضعیت عمومی سلامت لثه را بررسی کنید تا مطمئن شوید گزینه‌ مناسبی برای این درمان زیبایی هستید.

سایر شرایط عمومی برای اصلاح طرح لبخند:

  • وجود دندان خراب یا شکسته
  • دندان‌های نامرتب
  • داشتن فاصله زیاد یا غیرمتناسب میان دندان‌ها
  • تغییر رنگ دندان

اصلاح طرح لبخند برای چه کسانی مناسب نیست؟

بعد از بررسی شرایط عمومی اصلاح طرح لبخند، بد نیست بدانیم که چه کسانی نباید از این روش درمانی استفاده کنند. اگر در شرایط پایین قرار دارید، بهتر است به طور موقت اعمال این روش درمان زیبایی را به تأخیر بیندازید یا به روش‌های جایگزین فکر کنید:

  • بارداری و شیردهی
  • ابتلا به بیماری‌های لثه
  • رعایت نکردن سلامت و بهداشت دهان و دندان
  • افراد مستعد دندان قروچه
  • کشیدن سیگار
  • نوشیدن دائمی قهوه

میزان ماندگاری اصلاح طرح لبخند چقدر است؟

میزان ماندگاری اصلاح طرح لبخند به نوع درمان انتخابی شما بستگی دارد. بسته به روش انتخابی می‌توانید انتظار ماندگاری نتایج را از یک تا چندین سال داشته باشید. به طور مثال، بلیچینگ از روش‌هایی است که کمتر از سایر متدهای اصلاح طرح لبخند ماندگاری کمتری دارد و ماندگاری نتایج روش‌هایی مانند ارتودنسی یا ایمپلنت بسیار بالا است و در تمام عمر باقی می‌ماند. علاوه‌براین، مراقبت اصولی از دندان‌ها و رعایت بهداشت دهان می‌تواند به شکل قابل‌توجهی ماندگاری نتایج را افزایش دهد.

میزان ماندگاری اصلاح طرح لبخند چقدر است

اصلاح طرح لبخند

مراقبت های بعد از اصلاح طرح لبخند چیست؟

مراقبت درست بعد از اصلاح طرح لبخند اهمیت بسیاری دارد. اگر بعد از اصلاح طرح لبخند به‌خوبی از دندان‌هایتان مراقبت کنید، می‌توانید مدت بیشتری از مزایای اصلاح طرح لبخند خود بهره بگیرید. برخی از مراقبت‌های ضروری بعد از اصلاح طرح لبخند عبارت‌اند از:

  • چکاپ منظم دندان‌ها هر 6 ماه یک‌بار
  • رعایت بهداشت دهان و دندان و حداقل دو بار در روز مسواک زدن و نخ دندان کشیدن
  • با توصیه دندانپزشک هفته‌ای 2 بار دهانتان را با دهانشویه مخصوص بشویید
  • عادات نامناسبی همچون دندان قروچه را درمان کنید
  • هنگام ورزش‌های سنگین و مبارزه‌ای مثل کاراته و کشتی از محافظ دندان استفاده کنید
  • از دندان‌هایتان برای بازکردن درب بطری، شکستن پسته و فندق استفاده نکنید
  • از خوردن و نوشیدنی و موادی که باعث تغییر رنگ دندان‌ها می‌شوند اجتناب کنید
  • مصرف سیگار و مشروبات الکلی را به حداقل برسانید
  • رژیم غذایی خود را اصلاح کنید

قیمت طرح لبخند چگونه تعیین می‌ شود؟

برای اصلاح طرح لبخند از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان قیمت طرح لبخند را به طور شفاف تعیین کرد. بسته به شرایط هر فرد از یک روش یا ترکیبی از روش‌ها برای اصلاح طرح لبخند استفاده می‌شود. برای مثال، اگر برای اصلاح طرح لبخند نیاز به ارتودنسی باشد، هزینه درمان بالا خواهد بود.

این در حالی است که اگر تنها مشکل مراجع تغییر رنگ دندان‌ها باشد، اصلاح طرح لبخند فقط با روش بلیچینگ یا کامپوزیت دندان انجام می‌شود و هزینه پایین‌تری دارد. درباره تحت پوشش قرار گرفتن هزینه اصلاح طرح لبخند باید بگوییم که تقریباً همه بیمه‌ها هزینه این خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. دلیل این امر این است که هدف از اصلاح طرح لبخند زیبایی است و درمانی نیست.

در نظر داشته باشید برخی از روش‌ها اگر با هدف درمانی انجام شوند ممکن است هزینه آن‌ها تحت پوشش بیمه قرار بگیرد. تجربه و مهارت دندانپزشک، نیاز به اقدامات درمانی جانبی، تعداد جلسات مورد نیاز برای اصلاح طرح لبخند، مواد و متریال مورد استفاده، تخصص دندانپزشک، شهر محل سکونت، محل قرارگیری کلینیک دندانپزشکی، شرایط دندان‌ها و... از جمله عواملی هستند که بر قیمت طرح لبخند تأثیر می‌گذارند. 

بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند را چگونه پیدا کنیم؟ 

بهترین روش برای پیدا کردن دکتر برای اصلاح طرح لبخند این است که با پرس‌وجو از کسانی که این روش درمانی را انتخاب کرده‌اند بهترین گزینه را انتخاب کنید. مشاهده نتایج کار پزشکان و کیفیت آن‌ها در طول زمان از موارد دیگری است که می‌تواند در انتخاب بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند به شما کمک کند.

ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر ابوالقاسمی به شما کمک می‌کنیم تا با بهترین روش‌های ممکن بهترین نتیجه را بگیرید. شما می‌‌توانید برای مشاوره یا رزرو تلفنی با همکاران ما در کلینیک دندانپزشکی تماس بگیرید.

سؤالات متداول:

1. اصلاح طرح لبخند چیست؟

اصلاح طرح لبخند به تمام روش‌هایی گفته می‌شود که به دندان‌ها کمک می‌کنند تا زیباتر به نظر برسند. هدف نهایی اصلاح طرح لبخند، ارائه لبخندی زیبا و بی‌نقص به مراجعان است.

2. انواع روش های اصلاح طرح لبخند چیست؟

بلیچینگ، روکش دندان، لمینت، کامپوزیت، ارتودنسی، ایمپلنت و لیفت لثه از جمله مهم‌ترین روش‌های اصلاح طرح لبخند هستند.

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
6LeMMSUhAAAAAE-rJXylA6AfNIKeXGXBlaEHGr66